نوشتنی های زینب آقائی

اینجا هرآنچه می آموزم را ثبت میکنم، خواهی بخوان و خواه نخوان، ما نوشته ایم

نوشتنی های زینب آقائی

اینجا هرآنچه می آموزم را ثبت میکنم، خواهی بخوان و خواه نخوان، ما نوشته ایم

می آموزم، همیشه و همیشه. یادگیری برایم حکم نفس کشیدن را دارد.
معلمان من گاهی انسانهای بزرگ اند، گاهی کودکان، گاهی کتابها، و بسیاری اوقات طبیعت و جهان. راستی! گاهی هم از خودم می آموزم:)
در زندگی مطالعه دل غنیمت است
خواهی بخوان و خواه نخوان، ما نوشته ایم(بیدل دهلوی)

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

سرنوشت کتابهای من

شنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۳ ق.ظ

کتابی‌ رو میخونم.تموم ‌میشه، بلافاصله بعد خوندنش چیکار میکنم؟ 

من قبل از اینکه برم سراغ کتاب جدید،تکلیفمو با احساسات و نظراتم راجب به کتاب خونده شده مشخص میکنم .

چطوری؟

با نوشتن مرور نویسی در این دفتر !

این دفتر رو از سال ۹۵دارم و فقط بهش برگه اضافه کردم. خییییلی خیلی دوستش دارم،چون داخل اش کاملا خودم ام.

با مدل و سبک خودم درباره کتابها می نویسم.رنگی پنگی اش میکنم و پر از جزئیات. و هربار از دیدنش لذت می برم.

درسته که مرور نویسی هر کتاب با بقیه فرق داره ولی چیزی که مشترکه و من درباره همه کتابها می نویسم اینهاست:

۱/مشخصات کلی کتاب(اسم و نویسنده،مترجم و انتشارات،از کجا گرفتمش،تاریخ شروع و تاریخ پایان خواندن)

۲/کتاب به طور کلی درباره چی بود؟(بدون نظر و قضاوت)(اینجا صرفا توصیف میکنم و برای نوشتن اش گاهی از پشت کتاب یا مقدمه اش استفاده میکنم ...این قسمت برای این اهمیت داره که بعدا یادم بیاد چی بود و چی شد .البته لحن همین توصیف در داستانی و غیر داستانی متفاوته)

۳/احساسات و نظرات شخصی ام راجب به کتاب(خیلی آزاد هرچی در ذهنم یا دلم درباره کتاب میرسه رو می نویسم.این از توصیف خارج میشه و حالت تحلیلی انتقادی پیدا میکنه.در کتابهای غیرداستانی موافق یا مخالف بودنم،یا اینکه چقدر اون رو کاربردی یا مفید دونستم رو‌بررسی میکنم و بیشتر حالت منطقی داره ،اما در کتابهای داستانی بیشتر روی احساسات و عواطف و هیجاناتم درمورد کتاب می نویسم.و اینکه اون احساسات چه پیامی رو بهم دادن .)

۴/قسمت هایی از کتاب(همون هایلایت خودمون! قسمتایی که برام جالب،مفید یا دلنشین بوده رو وارد میکنم)

بعضی نکات ریز هم هستند مثل اینکه ارزش دوباره خوندن رو داره یا نه، یا اگر بقیه درباره اش نظر خیلی جالبی دادن رو می نویسم ، یا درباره نویسنده اش حس و نظرم رو میگم.

 

فرایند نوشتن این ها خیلی برای من لذت بخشه. میشینم با حوصله صفحه مخصوص به هر کتاب رو طراحی میکنم،تیترش رو شبیه به فونت تیتر کتاب می نویسم، از رنگ ها و برچسب ها استفاده میکنم و کتاب رو برای خودم ماندگار میکنم.

تا جایی که شنیدم بقیه کتابخون ها هم این کارها رو میکنن.به اشکال متفاوت.هرکس با سلیقه شخصی خودش.

مهم اینه که بخشی از هویت کتابخون بودن،به این کارها هم هست.فقط خوندن کتاب و کنار گذاشتن اش نیست.

بهش میگم لوازم جانبی کتابخونی!

مهم اند و ضروری هرچند در حاشیه خود مطالعه.

 

پیشنهاد میکنم اگر میخواید مرور نویسی رو اصولی یاد بگیرید در دوره مرورنویسی مرتا شرکت کنید. عالیه!

https://mertaa.ir/market/book-review/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۱۴
زینب آقائی

نظرات  (۳)

۱۴ تیر ۹۹ ، ۱۳:۵۵ نرگس بلندی

با همین دو تصویر و متن زیبایی که نوشتید، حس فوق‌العاده خوبی از این دفترچه ارزشمندتون به من منتقل شد. یک منبع عالی از حال‌وهوای کتاب‌ها با چاشنی منحصر به فرد احساس و نگرش شما.

امیدوارم همیشه شاد و سلامت و موفق باشید❤🌷

پاسخ:
خیلی ممنون خانم بلندی عزیز،سلامت باشید :)
شما خودتون خیلی در ارتقای مرور نویسی و اصولی نوشتن من در دوره مرورنویسی مرتا نقش داشتید⁦❤️⁩
ممنون از نظر قشنگتون :)

جذابیتهای زینب. و جذابیت نوشتنش درمورد جذابیتهاش =))

پاسخ:
:)

اون تصویر دومی خیلی انگیزه می‌ده بهم. نکات خوبی بود. منم سعی می‌کنم اجرا کنم. شااد باشین 🌸

پاسخ:
ممنون سلامت باشین :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی